E martë, 26 Nëntor, 2024

“Merr nja 10 kosovarë”: Poezia raciste e Nolit që himnizon kosovarët, por përqesh shqiptarët tjerë

- Advertisement1-

Fan Noli është një prej figurave më të shquara të kulturës shqiptare. Me një mit të konsoliduar rreth vetes si njeriu që mund të bënte gjithçka, nga politika e muzika, te letërsia e studimet, Fan Noli mbetet edhe sot e kësaj dite një prej figurave kulturore më të cituara në arealin shqiptar.

E mes vargjeve të cituara më së shpeshti, janë vargjet e poezisë së njohur “Zgjidh e merr vet”, të cilat janë si vijon:

- Advertisement -

“A të duhen luftëtarë,

Gjithë botës t’i vësh zjarrë?

Do arratinë të marrë?

Merr nja dhjetë Kosovarë!”

Një kulturë si e jona, që jo rrallë krijon përshtypjen e vuajtjes nga ide të krekosjes e të vetëmadhërimit, e pranon pa kurrfarë shqyrtimi kritik një trajtim të tillë të “njeriut kosovar” në poezinë e Nolit.

Megjithatë, kjo poezi është problematike, me një mendësi të pafalshme të paragjykimit provincial e stereotipeve të tilla që ju bëjnë të mendoni se si mund t’i ketë shkruar këto vargje e njëjta mendje që i ka shkruar introduktat për Shekspirin, që ka përkthyer autorët fundamentalë të letërsisë botërore, e që ka ditur edhe të shkruajë poezi që i qëndrojnë edhe sot dinjitetshëm trajtimit kritik.

- Advertisement -rrrrrrr

Mund të na pëlqejnë këto katër vargje specifike, sepse e lavdërojnë e e lëmojnë egon e kosovarit që i lexon, por lëvdata paushalle për dikë, hap rrugën për kritikën po aq paushalle, në mos më shumë, për dikë tjetër. Sepse kjo është mendësia e paragjykimit dhe si e tillë ajo vazhdon të prodhojë të njëjtat produkte, vazhdimisht, e vazhdimisht, e vazhdimisht.

Le të shohim, për shembull, ç’thotë Noli për krutanët.

“A të duhen gënjeshtarë,

matrapaz’ e kokëtharë,

që rërën shesin për farë?

Merr Krutanë dhe je i larë!”

Ai i paraqet krutanët, siç edhe shihet në vargje, si gënjeshtarë, matrapazë, kokëtharë që rërën e shesin për farë. Me të tilla paragjykime provinciale është e mbushur e gjithë poezia e njohur e Nolit, të cilës ne ia citojmë vetëm vargjet për kosovarët.

Për shembull, mes vargjeve problematike janë edhe ato për elbasanasit:

Po qefli a të duhen

që me jevga din’ e kruhen,

Zonja që pjellin çdo vit?

Vetëm Elbasani rrit.

Kjo i ka dy probleme themelore: e para, “që me jevga din’ e kruhen”, përfaqëson “cullak” racizmin. Në këtë pjesë të vargjeve, e meta e elbasanasve na del që ata nuk janë mjaftueshëm racistë për standardet e autorit, ashtu që të mos “dinë e kruhen me jevga”.

Vargu tjetër “Zonja që pjellin çdo vit? Vetëm Elbasani rrit.” është jo më pak problematik. Duke e anashkaluar termin “pjellin” që në gjuhën e sotme i referohet kafshëve, por këtu duhet të jemi të vetëdijshëm që gjuha dhe psikologjia e përjetimit të termave gjuhësorë ka ndryshuar, megjithatë vargjet e bëjnë gruan fabrikë fëmijësh. Redukton qenien e saj, do të mund të thoshin aktivistët për çështje gjinore. Dhe këtu do të kishin të drejtë plotësisht.

Lexojeni të plotë:

Zgjidh e merr vet

A të duhen luftëtarë,

Gjithë botës t’i vësh zjarrë?

Do arratinë të marrë?

Merr nja dhjetë Kosovarë!

Njerez të zgjuar me lezet

që i gjen në ç’do anë,

të bëjnë hallv’ e salep,

keta janë mjeshtrit Dibranë.

A do njerëz për ahengje,

Për tryez’ e për kuvende?

Burra e gra kërcejn’ në lodër?

Keta i gjen veç në Shkodër!

A të duhen gënjeshtarë,

matrapaz’ e kokëtharë,

që rërën shesin për farë?

Merr Krutanë dhe je i larë!

Po qefli a të duhen

që me jevga din’ e kruhen,

Zonja që pjellin çdo vit?

Vetëm Elbasani rrit.

Do ministra Kolonjarë,

se mbahen burra me mënd,

duan kudo të jenë të parë

në mexhlis’ e në kuvend !

Do budallenjë që veç hanë,

e hajvanë me dy këmbë,

pasuri s’dinë të vënë?

E ke gjithë Myzeqenë!

A do te rruash florinë,

katandinë e shtëpinë,

me dy qofte mbush sininë?

Ec’ e merr Gjirokastrinë!

Do të hash e të besh qejf,

Sofra shtruar si për mbret?

Pastërti e për hyzmet?

Të tillë gjen në Përmet

A do male me dëborë,

Trima t’ fortë e malësorë,

fort bujar’ e burrërorë?

I ke n’ Kukës, i ke me dorë!

Matjanët burra të zotë,

që dikur kanë ngrenë barot,

se i njeh gjith’ vendi mbarë,

Janë të gjithë për xhandarë!

A do trima e sejmenë,

kapardisur kudo venë,

pa zëre gjumi mos flenë,

Për tre Mirditor’ bëj benë!

Do dembela për Stamboll’,

Mos u loth, t’ gjezdiç dynjanë,

Më Tiranë rresht’ taborrë,

Vetëm të zgjatësh një dorë!

Do për punë një Korçar,

E ke bujk dhe ushtar,

Te gjith’ bashkë venë në arë,

Kok’ e këmbë s’kanë të sharë!

Hall i math me Skraparlinë,

ka rrezik të hash dhe dru,

Dy ministra le rrinë,

Se na duhen dhe pa tru!

A do urt’ njerzit të rrinë,

Në komandë të kesh ushtrinë?

Me taban ta kesh njerezinë,

Merr të gjithë Labërinë!

Ore të gjorë harruam Vlorën,

se kjo punë lahet me gjak;

Dy shirita, një medalje,

Kësaj gjëje i venë kapak!

A të duhen sharlatanë,

që të lëpihen në ç’do anë,

që të përçajnë vatanë?

Ke sa të duash Tropojanë!

Ka megjithatë, një argument që e mbron poezinë. Argumenti është ai i ndarjes së stilit, rimës e kualiteteve të tjera stilistike të poezisë nga ajo që një tekst i caktuar e thotë.

Edhe nëse i mbyllim sytë ndaj gjithë këtyre konstatimeve të papranueshme, poezia është e dobët dhe e ndërtuar monotonshëm. Me të njëjtin sistem rimash dhe jashtëzakonisht e parashikueshme.

Sidoqoftë, kjo poezi nuk mund të gjykohet për stil, sepse qëllimi s’është stili, por konstatimi. Qartazi, autorit nuk i bën fare se çfarë rime a çfarë gjuhe ka zgjedhur, i intereson mesazhi. Dhe mesazhi është aq skandaloz, sa të bën të ndiesh dhimbje.

/ Nacionale

Share

Të fundit

Të tjera nga kategoria

Kalendar historik/ Çfarë ka ndodhur më 9 tetor?

Ngjarje të tjera të rëndësishme: 1779 - Në Mançester të Anglisë, nisin trazirat “ludiste”, si...

A duhet të gjeni një profesion që i përshtatet personalitetit tuaj? JA MËNYRA

Po kërkoni punë që është më e kënaqshme dhe përmbushëse për ju? Lërini tiparet...

Zbuloni tiparet e karakterit tuaj në bazë të formës së duarve

Keni dëgjuar ndonjëherë rreth shkencës së leximit të duarve? Epo me sa duket, forma, madhësia,...

Detyrë: Sa është 3+3×3-3+3=?

Sa është: 3+3×3-3+3=? a) 3 b) 6 c) 12 d) 18 https://www.youtube.com/shorts/erpiZkIhvXg?app=desktop